Son Sayı #30

 

SİN EDEBİYAT KASIM-ARALIK 2021, Sayı 30.

“Kalktı göç eyledi Avşar elleri
Ağır ağır giden eller bizimdir
Arap atlar yakın eyler ırağı
Yüce dağdan aşan yollar bizimdir”

DADALOĞLU

SİN EDEBİYAT 5 YAŞINDA!

Bu sayımızla birlikte yazınsal yolculuğumuzun 30. durağına ulaşmış bulunuyoruz. Yola çıktığımız ilk günden bugüne kadar bize eşlik eden yüzlerce yazı ve yazar, şiir ve şair ile siz değerli okurlarımızın kıymetli vakitlerine misafir olduk. Edebiyat dergiciliğini popülariteden uzak, özgün ve yenilikçi bir düşünceyle sürdürmeyi hedefledik. Bunu bazen bir dergiye ilk kez yazı gönderen okurlarla bazen de yazısı ilk kez yayımlanan ve yazmayı içselleştirerek bu yönde emek sarf eden yazarlarla devam ettirdik. Bu sayede Sin Edebiyat’ı düzenli olarak takip edenler için yazınsal türlerin çeşitli örneklerinin izlendiği sosyal bir alan inşa ettik. 30. durağımızı da göçmenlerin ayak izlerinden esinlenerek oluşturduk.

Bilindiği üzere göç, içinde edebiyatı da barındıran çok yönlü bir olgudur. Gerek bireysel gerek kitleler hâlinde varlığını devam ettiren göç; göçmenlerin yerleşik yaşamlarında belki de isteyecekleri son şeydir. Fakat günün ve yaşanılan yerin şartları, göç olgusunun döngüsüne zemin hazırlamaktadır. “İlk insan ilk göçmendir” deseler aksini ispat edebilir miyiz? Ya da “İlk göç hareketi bilinen en eski medeniyetten daha eskidir” gibi yuvarlak bir tahmin ne denli desteğe muhtaçtır? Muhtemelen göç dediğimiz şey geçmişte kalabilen fakat geleceği de etkileyen en derin toplumsal olguların başında gelir. Olgudur çünkü göçler asla bitmez. Öznesi değişir fakat özü değişmez. Elbette insanları buna mecbur kılan onlarca farklı sebep gösterilebilir. Uzun araştırmalarla göçün sosyolojisi ortaya konabilir. Psikolojik temellerine inilebilir ve ontolojik tespitlerde bulunulabilir fakat unutulmamalıdır ki göç, insanın yeni bir hayat, belki de düzen arayışından ortaya çıkan dünyanın ortak hareketidir. Kültürü, edebiyatı, hafızası ve gelişim süreci de kendine hastır. Bu yüzden kronolojisi fark etmeksizin dünya toplumlarını etkisi altına alır.

Bu sayımızı yakın tarihimizde Almanya’ya gönderdiğimiz işçilerin gurbete ilk çıkış hatıralarından yola çıkarak “göç edebiyatı” vurgusuyla hazırladık. İyi okumalar dileriz.

***

İÇİNDEKİLER

4 Göç Eden Heykeller // İbrahim GÖKBURUN
10 Yaşamı Yola Çıkmakta Bulanların Anlatısı: Göç Edebiyatı // Yaşar ERCAN
13 Zafer Geç Gelir (şiir) // Emily DICKINSON
14 Köpekler Şehrinde Göç İzleri // Veysel Karani TUR
20 Yurt (şiir) // Warsan SHIRE
23 Sonbahar Şarkısı (şiir) // Dante Gabriel ROSETTI
24 Sirkeci’den Münih’e Uzanan Yolda 60. Yıl: 11. Peron // Yaşar ERCAN
30 Menekşe Toprak’ın Göç Üçgeni: Dil, Yaşantı ve Aidiyet // Yaşar ERCAN
34 “Yürüme” (şiir) // Çınar EKİZ
36 Düşer Sihir (şiir) // Ayfer KARAKAŞ
37 Kırık Saçlarının Yerine Sabır Örmüş Annem (şiir) // Deniz MAHABAD
38 Göçebe Edebiyat // Murat GİL
42 Ayazı Bol Sokaklar (şiir) // Minel Sude ÖZTÜRK
44 Abdulrazak Gurnah Romanlarında Göç // Neslihan ŞENTÜRK UZUN
48 Clemens Schittko
49 Kıskançlık (şiir) // Clemens SCHITTKO
50 Ilıman Bölgelerde Devrim Olmamasının 99 Sebebi (şiir) // Clemens SCHITTKO
52 Sinemamız ve “Göç” Filmleri // Atilla DORSAY
54 Kahramanmaraş’ın Bir Köyünde Başlayıp Oscar’a Uzanan Bir Göç Hikâyesi // Emre BİRHAN
58 Kelimeleri Diğer İnsanlara Şifa Vermek İçin Dile Getiren Bir Kızılderili: Tanaya Winder // Hatice SOLAK
61 Şiirler // Sare R. ÖZTÜRK
62 Nevfel Cumart
63 Mal Mülk (şiir) // Nevfel CUMART
64 Geldik (şiir) // Nevfel CUMART
66 Can Habip Türker’le Şiir Üzerine // Alptuğ TOPAKTAŞ – Veysel Karani TUR
73 Şose (şiir) Mehmet RAYMAN
74 Kuyruklu Kuşlar Takvimi // Mavi Tuğba ATEŞ
77 Aşil Düşü (şiir) // Yasin UYSAL
78 Ortak Payda // Serhat CEYLAN